Dag 3: Cheyenne naar Deadwood - Reisverslag uit Deadwood, Verenigde Staten van Sander Driesse - WaarBenJij.nu Dag 3: Cheyenne naar Deadwood - Reisverslag uit Deadwood, Verenigde Staten van Sander Driesse - WaarBenJij.nu

Dag 3: Cheyenne naar Deadwood

Door: Santas

Blijf op de hoogte en volg Sander

31 Augustus 2016 | Verenigde Staten, Deadwood

Hmmmmm nog een klein beetje last van een jetlag. Rond 5:00 am klaar wakker allebei. Ff het verslag van de vorige dag afgemaakt, een puzzeltje gedaan en onze middagdutje (Nederlands begrip). Rond half 8 werden we weer wakker. Lekker gedoucht en goed ontbeten. Vandaag staat een lange autorit van 550 km voor de deur. We rijden van de staat Wyoming naar South Dakota. Wyoming is een van de staten van de Verenigde Staten. De staat heeft de bijnaam the Equality State vanwege de gelijke rechten die vrouwen er al vroeg kregen. In 1869 werd het vrouwenkiesrecht ingevoerd en vrouwen werden toegelaten in jury's en openbare ambten. Nellie Tayloe Ross werd in 1925 de eerste gekozen vrouwelijke gouverneur in de Verenigde Staten.

Het gebied dat nu South Dakota heet werd oorspronkelijk bevolkt door de Indianenstammen als de Lakota, die ook bekendstaan als de Dakota of de Sioux. Lakota betekent "vriend". Daarna was de regio lang in Franse handen. Een gedeelte van de staat werd door de Verenigde Staten verworven in een transactie die de Louisiana Purchase is gaan heten. De rest volgde in 1818, toen hierover een verdrag werd gesloten met de Engelsen.
Op 2 november 1889 werden North Dakota en South Dakota formeel, als 39ste en 40e, staten van de Verenigde Staten. Al snel reden we The Black Hills National Park binnen. De bergen zijn veelal begroeid met bomen en worden daarom beschreven als een "eiland van bomen in een zee van gras." In de Black Hills zijn veel nationale parken en monumenten.
Als eerste kwamen we aan bij de Grazy Horse Memorial.
Grazy Horse (4december 1849 - 5 september 1877) was een indiaan van de Oglala Lakota die bekend werd als een groot krijgsleider van de Lakota,Tsitsistas (Cheyenne) en Inuna-Ina (Arapaho). Zijn naam was Tashunka Witko, wat zoveel betekent als "Steigerend Paard". Sinds 1948 gewerkt aan het Crazy Horse Mountain Carving (170 m x 195 m). Dit monument zal, wanneer het gereed is, Crazy Horse voorstellen, zittend op een paard. Vader Korczak Ziolkowski is gestart met om het monument vorm te geven. Na zijn dood heeft zijn vrouw en kinderen het voortgezet. Vervolgens zijn we doorgereden naar Mount Rushmore National Monument.Het monument moest een symbool zijn voor de eerste 130 jaren van het bestaan van de Verenigde Staten. Borglum koos vier Amerikaanse presidenten uit, wiens portretten uit de granieten rotsen moesten worden gehakt. De presidenten werden geselecteerd op basis van hun verdiensten in het behoud van de republiek en de uitbreiding van het grondgebied. George Washington en Abraham Lincoln, destijds de twee populairste presidenten uit de geschiedenis, werden als eersten gekozen, gevolgd door Thomas Jefferson vanwege de Louisiana Purchase in 1803. Ten slotte werd op aandringen van toenmalig president Coolidge ook Theodore Roosevelt geselecteerd. Vanaf 4 oktober 1927 begonnen de werkzaamheden. Borglum kreeg hulp van vierhonderd arbeiders (voornamelijk beeldhouwers en bergbeklimmers). Borglum zelf overleed na een embolie in een ziekenhuis in Chicago op 6 maart 1941. Zijn zoon Lincoln nam het werk op Mount Rushmore over, maar op 31 oktober van hetzelfde jaar werd het monument voltooid verklaard en werden alle werkzaamheden stilgelegd.

Het uiteindelijke monument week op veel punten af van Borglums originele ontwerp. Aanvankelijk had men van elk van de vier presidenten de volledige busten willen uithakken, maar door tijdsdruk en geldgebrek bleef het slechts bij de gezichten.
THE UNFINISED DREAM!
Na een uur kwamen we aan bij ons hotel in Deadwood. De stad is vernoemd naar de dode bomen die door de eerste kolonisten ter plaatse werden gevonden. De plaats heeft een roemruchte geschiedenis als goudzoekersplaats in het Wilde Westen. Wij vonden het meer op een kleine Las Vegas lijken. Bij ieder hotel, winkel of restaurant moesten we eerst langs een ruimte met gokkasten en black jack tafels. Na een hapje (zeg maar gerust een grote hap) zijn we terug gegaan naar het hotel. Morgen staat er een van de langste ritten op het programma. We gaan naar de stad van Buffalo Bill......Cody.

• 02 September 2016 - 15:37

Jasper En Stefanie :

Hee! Ik kan er niets aan doen,maar steeds als ik een verslag lees,zie ik filmfragmenten voorbij schieten. Het klinkt als een super reis. We kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Liefs

• 02 September 2016 - 21:00

Joanca :

Wat een vette foto's ....enjoy!!

• 03 September 2016 - 08:17

Monque:

|Leuk om t allemaal te lezen. Wij nog 2 nachten slapen en dan komen wij ook die kant op!!