Dag 5 - Katoomba / Leura - Reisverslag uit Leura, Australië van Sander Driesse - WaarBenJij.nu Dag 5 - Katoomba / Leura - Reisverslag uit Leura, Australië van Sander Driesse - WaarBenJij.nu

Dag 5 - Katoomba / Leura

Blijf op de hoogte en volg Sander

07 Januari 2015 | Australië, Leura

7-1-2015:

Vandaag geen ritje met de auto, maar een bezoekje aan de Blue Mountains National Park. De meeste gestelde vraag in deze omgeving is: "Waarom zijn de Blue Mountains blauw?". In de middag en avond zie je mooie lichtinvallen en schaduwen. Deze zorgen voor een mooie blauwe kleur.

We zijn gestart bij het uitkijkpunt Echo Point. Bij Echo Point heb je een spectalulair uitzicht op de meest fotogenieke rotsformatie van de regio: The Three Sister (foto). Volgens een Aboriginallegende zijn de drie vrijstaande zandsteenpieken de drie betoverde zussen Gunnedoo, Meenhi en Weemaka, die, toen zijn met drie broers flirtten, door hun vader voor straf in rotsen werden veranderd.

Nadat een paar plaatjes hebben geschoten zijn we naar Scenic World gereden. De reisorganisator had voor ons een toegangspas geregeld voor twee kabelbanen (Scenic Skyway en Scenic Cableway) en de steilste trein van de wereld (Scenic Railway). Als eerste hebben we natuurlijk de steilste trein van de wereld bezocht. Met een helling van 52 graden ga je bijna staand naar beneden of omhoog. Deze spoorbaan werd in 1880 aangelegd voor het transport van kolen. Vervolgens zijn we gaan lopen door de rainforest met vele beklimmingen en afdalingen. Rond het middaguur zijn we met de Scenic Skyway terug naar de ingang gegaan om een hapje te eten via de Skyway zijn de Three Sisters goed te zien. Ook kijk je 270 meter de diepte in van Jamison Valley. Deze kabelbaan is de hoogste van Australie. Na onze middagsnack zijn we via de Scenic Cableway naar de Katoomba Falls gekabeld (tja wat doet een kabelbaan eigenlijk hangen, glijden, rijden, vliegen???). Totaal kan deze kabelbaan 84 personen dragen en is hiermee de grootste van Australie. Bij het eindpunt zijn we lopend verder gegaan naar de Katoomba Falls. Een mooie waterval. Om terug bij de auto te komen hebben we nog een aardig afdaling en klim moeten maken. Pfff zeer vermoeiend en wat blijkt dat mijn conditie (Natas) niet al te best was. Wat heb ik afgezien, maar gelukkig heb ik de eindstreep gehaald.

Aan het einde van de middag zijn we nog Blackheat gereden. Via een deels geasfalteerd weg, maar het grootste gedeelte was offroad, zijn we naar Pulpit Rock gereden. Vanuit dit punt heb je een ook weer een zeer mooi uitzicht over het dal van Grose Valley. Via smalle paadjes/trapjes bereikte je het uitkijkpunt. Ook dit was een moeizame klim.

'S avonds zijn we nog terug gereden naar Echo Point voor een zonsondergang bij de Three Sisters. Ook hebben we een van de zusters beklommen via de great stairway. Via een trap kan je bij een van de zusters komen. Wederom een vermoeiende afdaling/beklimming, maar werderom de moeite waard.

De Blue Mountains zijn zeer indrukwekkend, ondanks al het geklim en geklouter onder iets te warme temperaturen. Morgen staat er een lange autorit op de planning. We gaan naar de hoofdstad van Australie.......nee geen Sydney (zoals iedereen denkt).....Canberra.
En dan hopelijk ook weer wifi ;-).

Tot dan!

• 09 Januari 2015 - 17:51

Eva:

Een beetje laat, maar alsnog de beste wensen!! Zo te lezen hebben jullie het super naar je zin daar! Ik ben jaloers!! Leuk ook om te lezen dat je nog iets aan mijn tips heb gehad! ;) hoe vonden jullie Canberra? Viel het mee of tegen? ;) ik hoop snel weer een nieuw verslag te lezen!! Heel veel plezier nog! En hou er rekening mee dat de knipperlichten van de auto ook aan de andere kant zitten hè! ;)

Groetjes, Eva

• 09 Januari 2015 - 18:57

Laus:

Net op de website van scenic world gekeken. Mooie trein en kabelbaan
    Ziet er allemaal indrukwekkend uit.

Tot het volgende verslag.

• 18 Januari 2015 - 10:20

Jasper En Stefanie:

Klinkt gaaf,die trein!! Goed om te lezen dat jullie je zo vermaken. Geniet lekker.